vrijdag 1 mei 2020

JAN KEIZER LIJKT SPIJT TE HEBBEN

Meer dan vijftig jaar heeft Jan Keizer (71) op het podium gestaan. Het leeuwendeel daarvan met BZN en de laatste jaren als duo met Anny Schilder. Eind vorig jaar gaven Anny en Jan hun laatste concert, omdat hij van zijn pensioen wilde gaan genieten. Maar nu lijkt de twijfel toe te slaan.

Jan Keizer vindt het een vreemde gewaarwording wanneer hij nu op de Dijk van Volendam is. Voor het eerst in zijn leven kan hij daar rustig met zijn vrouw Marie fietsen. ‘Vanwege de vele toeristen moesten we altijd zigzaggend fietsen en moeite doen om niet te vallen,’ vertelt Jan aan Story. ‘Vooral Marie vond het nooit fijn om daar te fietsen. Maar nu is er geen mens te zien. De Dijk is echt van ons. Nooit gedacht dat we dat ooit zouden meemaken.’ Net als vele anderen heeft Jan niets omhanden. In december was zijn laatste concert met Anny Schilder. Na ruim vijftig jaar op het podium te hebben gestaan, besloot Jan dat het genoeg was geweest. ‘Ik ben blij dat we onze afscheidstournee goed hebben kunnen afmaken. Als we daar dit jaar voor hadden uitgekozen, hadden we nooit goed afscheid kunnen nemen. Dan had het een jaar uitgesteld moeten worden. En of we dat hadden gedaan?’

Stoppen
Voordat Jan het besluit nam om te stoppen, wist hij niet of hij het optreden zou gaan missen. ‘Ik dacht eigenlijk van niet. Want ik stond achter mijn beslissing om te stoppen. Ik wilde meer tijd met mijn vrouw doorbrengen. Maar kennelijk werkt vijftig jaar optreden voor publiek toch verslavend. Ik mis het echt. En bij tijd en wijle twijfel ik of ik de goede beslissing heb genomen. Dan praat ik daar met Marie over en zij zegt dan: Jan, je hebt de goede beslissing genomen. Je bent 71 jaar en nu is het tijd om andere dingen te doen. En daar heeft ze dan ook wel weer gelijk in. Het is nu tijd om samen avonturen te gaan beleven. Voor dit jaar had ik daarom drie vakanties geboekt. Maar ik denk niet dat we op reis gaan. Het worden de Waddeneilanden, als dat is toegestaan.’ Jan was ook van plan om een boek over zijn leven en carrière te schrijven. ‘Je zou denken dat ik daar nu tijd genoeg voor heb, maar ik kan me er niet toe zetten. Ik ben de hele dag met dat coronagedoe bezig. Het lijkt wel of er in mijn hoofd geen ruimte is voor iets anders. Dat komt wellicht ook omdat mijn dochter erdoor getroffen is. Zij heeft een eigen kapperszaak en haar man was net minder gaan werken om meer met zijn band te gaan optreden. Zij worden dus behoorlijk getroffen. Net als vele anderen. Maar je voelt nu van dichtbij de pijn en het verdriet. Dat is zuur.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten