woensdag 7 juli 2010

Relatie Jan Keizer en Anny Schilder puur platonisch

Na 26 jaar lang alleen maar van verre naar elkaar te hebben gezwaaid, zijn Jan Keizer en Anny Schilder weer echt samen. De oude BZN-kompanen maken als duo een nieuw album en vandaag komt hun zomerhit Take me to Ibiza uit.


"Nuchter zo zijn wij Volendammers. Wat ik al die jaren met Anny had, heb ik nu met de laatste BZN-leadzangeres Carola. Ik zie haar nooit meer", zegt Jan Keizer. "Maar ik hoorde via via dat zij ook weer bij een band zingt. We hebben geen ruzie. We hebben hier gewoon allemaal ons eigen leven."


Jarenlang leefden ze langs elkaar heen. Jan werkte keihard bij BZN en Anny had twee achtereenvolgende huwelijken en kreeg twee kinderen. De intussen volwassen Anja van 28 had ze samen met haar eerste man Joep. Met Manolo, met wie ze jarenlang in Spanje woonde, kreeg ze Juan van nu 12. Jan: "Toen Anja net geboren was, kreeg ik bloemen met de woorden: die zijn voor je vrouw. Er zijn zoveel mensen die dachten dat we een paar waren of een relatie hadden. Jullie beroemde popjournalist Jip Golsteijn zei het toen BZN tien jaar bestond al: kom op Jan, tijd om het gewoon toe te geven. Maar het was en is echt niet zo. Ik ben getrouwd en vader van dochter Nelly en twee zonen. Het komt door de liefdesliedjes die we overtuigend brachten en brengen."

Mies Bouwman heeft de twee weer samen gebracht. Op haar bijzondere 80e verjaardag vorig jaar kreeg ze Jan en Anny als cadeautje samen op het podium. Jan: "We hebben net een brief van haar gehad. Ze is razend enthousiast dat we opnieuw samenwerken. En als ze haar negentigste verjaardag viert, mogen we weer komen. Ze vroeg zelfs heel zorgzaam of we wel optredens hadden geregeld bij het TROS muziekfeest. Zij doet freelance onze promotie, hihi." Anny: "Jan en ik hebben weer de lol van vroeger, toen we bijvoorbeeld uit de auto hingen in een file en samen keihard onze hit Mon Amour zongen. We zijn beiden niet veel veranderd. Misschien wijzer geworden." Jan: "Ik had gehoopt dat jij zou zeggen dat ik vooral bedachtzamer ben geworden. Ach, we kunnen het goed vinden samen. We zitten over zoveel dingen te praten. Als we samen op stap zijn, rij ik ondanks de TomTom steeds allerlei afslagen voorbij."


Anny: "We zijn alle twee gek op muziek. Alleen Jan nog iets gekker dan ik. Toen we op Ibiza zaten om de clip op te nemen zat hij in zo’n memorecordertje af en toe zachtjes te zingen. Zelfs als we aan het eten waren of zo. Dan schoot hem een refreintje in het hoofd. Het zijn kleine afwijkingen. We zijn natuurlijk ook met het nieuwe album bezig."


Jans dochter Nelly zag haar zangcarrière door de onverwachte terugkomst van Anny de mist in gaan. Jan: "Ik had al een paar nummers met haar opgenomen. Ze heeft een heel mooie stem en ze keek ook best even zuur toen Anny en ik weer samen gingen. Maar goed ze stort zich nu eerst op haar gezin. Ze is pas 28. Nelly heeft nog alle tijd."


Jan schrijft de liedjes van het komende album samen met Emile Hartkamp: "En ik zit samen met mijn zoon Louis vaak aan de teksten. Hij heeft ook een hele goede pen. Het moet dicht bij het hart liggen. We hebben bijvoorbeeld samen een nummer geschreven over mijn moeder, die dement aan het worden is. Dat doet zo’n pijn. Vroeger kon ze niet wachten tot er een nieuwe plaat van BZN uitkwam, nu gaat het volkomen aan haar voorbij." Anny: "Hetzelfde geldt voor mijn moeder. Het is het leven dat je dat moet accepteren. Je kunt zoiets ook alleen maar zingen als je er iets bij voelt." Jan: "Een album heeft behalve tralala en vrolijkheid ook diepgang nodig."


Anny: "Jan en ik zijn nog steeds twee zielen een gedachte. Ik vond een nummer op YouTube Que je t’aime dat me mooi leek om te doen. Jan bleek dat twee jaar geleden al op het oog te hebben gekregen nadat hij er door een fan op gewezen was." Jan: "Er stond op YouTube een clip bij met een vrouw die op de achtergrond haar kleren uitdeed. Ga jij dat dan doen?" Anny kijkt gespeeld verontwaardigd: "Niet meer op mijn leeftijd. En daar krijg je praatjes van."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten