zaterdag 5 februari 2011

En de beste kroket is van...

Hoewel de croquet oorspronkelijk uit Frankrijk komt, is dit voor velen een typisch Hollandse lekkernij. Een jury van experts mocht dit jaar uitmaken welke kroket zich de beste van Nederland mag noemen. Jan & Anny worden gezien als liefhebbers met smaak en mochten plaats nemen in de jury. Anny had zelfs haar hond Chico meegenomen naar het sjieke restaurant. Iets wat niet echt gebruikelijk is, maar ook de ober bezwijkt onder Anny's karakteristieke overredingskracht: " Je gaat mijn vriendje Chico toch niet die erge kou insturen?".


De juryleden mogen vijf kroketten proeven. Jan: "We hoeven ze toch niet allemaal helemaal op te eten?" Ik moet echt een beetje uitkijken hoor. Na de BZN-tijd is er zachtjes aan "iets meer Jan" bijgekomen. Ik was altijd op de bühne aan het springen en viel zo elk optreden wel een kilo af. Nu treden we een half uurtje op en dat is het dan. Ik ben nog wel enthousiast, maar dat springen wordt nu toch wel minder. Ik moet dus op mijn buikje letten, want bij mij concentreert het zich daar. Anny: "Ik ben eigenlijk niet zo'n enorme kroketteneter. Maar als ik snack doe ik het goed". Dan haal ik een bamibal, nasibal, macaronibal en ook nog een zak patat. Ik kan een enorme schrokop zijn. Tijd voor een foto! Chico verliest de tafel met het feestmaal geen moment uit het oog, en komt ook uitgebreid op de foto. Uiteraard krijgt hij het voor elkaar om een stukje kroket bij elkaar te bedelen. Wat nou hondeleven!


Het jureren blijkt niet voor iedereen even makkelijk. Anny: "Ik dacht dat we gewoon een hap van allerlei kroketten moesten nemen, en dan even moesten zeggen of we ze lekker vinden". Jan: "Ik heb vaker in een jury gezeten, maar nog nooit om kroketten te beoordelen. Uiteindelijk lijkt het wel allemaal op elkaar. Bij artiesten let je op de presentatie en of ze zuiver zingen. Bij een kroket let je in principe op dezelfde dingen. Hoe zien ze eruit, hoe smaken ze?"
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen een kleine, dikke, gedrongen kroket prefereren. Anny: "Mij maakt het helemaal niet uit welke vorm het heeft, als ik honger heb, lust ik alles".
Het jureren gaat verder. Bij een bepaalde kroket merkt Anny op: "Deze ruikt helemaal niet lekker en doet mij denken aan boerenkool. Als dat vroeger bij mijn moeder op tafel stond, leek het net alsof er een koe in huis had gekakt".
Hoe is het met Anny haar kookkunst? Anny: "Ik ben geen keukenprinses. Mijn zus kan alles maken. Maar ook al geeft ze mij tot op details het precieze recept, dan nog krijg ik het gewoon niet hetzelfde. Maar ik kan wel erg lekker vis stoven! al durf ik het ook weer niet aan iedereen te laten proeven.


Jan: "Ik zie mijzelf geen "Krokettensong" maken! Ik heb trouwens zelf een maatje die professioneel krokettenmaker is. Zijn kroket zit er niet bij, dus ik durf hem niet meer onder ogen te komen! Hij zal tijdens ons wekelijkse tennisuurtje wel extra hard gaan slaan..."



De uitslag van de krokettentest is als volgt:


Het juryrapport:


1 opmerking:

  1. waarom worden alleen de grotere merken en leveranciers beoordeeld? Op hun kwaliteit bij ons bedrijf maken we ook onze eigen rundvlees kroketten en die is nog nooit beoordeeld door een vakkundige mensen zo als boven staan afgebeeld bij deze nodig ik jullie uit om de kroket te komen keuren op smaak,geur,kleur,vorm,korst.

    reacties graag naar weide622@planet.nl

    BeantwoordenVerwijderen