woensdag 8 oktober 2014

Interview met Jan


Onderstaand het interview met uit het AD met Jan over de ziekte van Anny.

Volendammer Jan Keizer (65) probeert zijn door borstkanker getroffen zangpartner Anny Schilder bij te staan in deze voor haar moeilijke tijd. 'Ze wilde ondanks haar vreselijke ziekte en de noodzakelijke behandelingen gewoon bijven optreden. Maar ik heb haar aangeraden even een stap terug te doen.' Vier dagen lang traden Jan Keizer en Anny Schilder (55) op in Roemenië waar het zangduo de supersterrenstatus heeft en door miljoenen fans op handen wordt gedragen.  Op de concertpodia en in tv-studio's daar straalde de zangeres alsof er niets met haar aan de hand is. 'Typisch Anny,' zegt Jan Keizer die gisteren met Anny weer voet op Nederlandse bodem zette. 'Ze zet haar schouders eronder en straalt als de schijnwerpers aan staan. Maar ik weet bijna zeker dat ze 's avonds, alleen en diep nadenkend op haar hotelkamer, een traantje zal hebben weggepinkt. Want het is natuurlijk niet niks wat Anny is overkomen.'

Controlefoto's
Gisteren werd bekend dat de voormalige BZN-vocaliste, die alweer jaren optreedt met haar vroegere collega Jan Keizer, zes weken geleden operatief een knobbeltje uit één van haar borsten liet verwijderen. Volgens Keizer ging het om een geslaagde ingreep. 'Naderhand zijn controlefoto's gemaakt van het gebied dat bij Anny is geopereerd. Op die beelden was niks vreemds te zien. Mijn goede collega en vriendin kreeg godzijdank de diagnose 'schoon'. Wel moest ze vandaag naar het ziekenhuis voor chemotherapie. Dat wordt puur gedaan om ieder risico op terugkeer van kwade cellen uit te sluiten. Wat Anny moet ondergaan is dus een preventieve behandeling.'

Jan Keizer was geschokt toen hij zo'n twee maanden geleden van Anny hoorde wat zij onder de leden had. 'Vijf jaar terug kreeg de zus van mijn echtgenote borstkanker. Zij heeft zich toen samen met vier andere Volendamse dames, die toevallig hetzelfde hadden, laten helpen. Gelukkig zijn mijn schoonzus en een andere vrouw weer helemaal de oude. De andere drie zijn helaas overleden. Het bewijs dat het na de diagnose borstkanker ook goed fout kan aflopen.' 

Prognose
Anny Schilder was er volgens Jan Keizer 'zeer snel bij'. 'Hoewel de prognoses in haar geval gunstig zijn, was ze natuurlijk behoorlijk uit het veld geslagen. Terecht, want het is heavy als zo'n ziekte bij je wordt geconstateerd.' Jan werd zelf 15 jaar geleden getroffen door een hartinfarct waarvan hij volledig herstelde. 'Ik weet hoe het is om van de ene op de andere dag een pas op de plaats te moeten maken ne het predikaat patiënt te krijgen. Ik was doodsbang om dood te gaan. Hartklachten komen namelijk in mijn familie voor. M'n vader en een paar ooms zijn spontaan dood neergevallen. Het plotselinge besef dat mijn leven eindig is, vond  ik loodzwaar. Dat zie ik ook terug bij Anny. Ze houdt zich sterk, maar ik weet dat ze het diep in haar hart moeilijk heeft.'


Doorgaan
Als het aan Anny Schilder had gelegen was ze doorgegaan met optredens, garandeert Jan Keizer. 'Ik snap dat wel. Op het podium vergeet je immers al je zorgen. Ook als je iets dramatisch meemaakt zoals zij. Optreden, zo zou je kunnen zeggen, is het ultieme 'medicijn'. Maar er zijn grenzen. Ook weer op basis van eigen ervaringen weet ik dat Anny de komende tijd wat extra rust moet pakken. Dus optredens op een laag pitje moet zetten. Dat is niet alleen mentaal goed, maar ook fysiek. Je weet namelijk nooit wat zo'n chemotherapie met een lichaam doet. Ik zal er persoonlijk op toezien dat Anny zich niet te druk maakt. Dan zal moeten, want zonder rem dendert ze toch wel weer door.' 

Volgens Jan Keizer vergat de alleenstaande Anny in Roemenië grotendeels haar zorgen. 'Weet je? Ik heb haar zien stralen voor de camera's. Alsof ze niets mankeerde. Zó knap vind ik dat. Ze is ijzersterk. Die slaat zich hier wel doorheen met hulp van haar kinderen. En de verdere familie, vrienden en goede collega's zoals ik.' 

Beterschapswensen
De zangeres is inmiddels 'bedolven' onder de beterschapswensen. Ook vanuit Roemenië waar Anny en Jan momenteel een megahit hebben met het nummer Drumurile noastre (vertaald: onze wegen), een lied dat ze zingen met de stem van de 10 jaar geleden overleden Roemeense volkszanger Dan Spataru.
'Een fraai en toepasselijk  nummer,' vindt Jan Keizer. 'Het gaat over mensen die elkaar uit het oog verliezen, maar in hun hart altijd bijeen blijven. Zo is het met Anny en mij  ook gegaan. We begonnen bij BZN, gingen als collega's uit elkaar, maar zijn op het artistieke vlak uiteindelijk toch weer samengekomen. En da's mooi. We vervolgen weer samen onze weg en willen dat, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn, voor altijd blijven doen.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten