donderdag 28 februari 2013

Interview nu.nl

Onderstaand interview met Jan en Anny is verschenen op nu.nl

 
Drie jaar geleden sloegen Jan Keizer en Anny Schilder de handen weer ineen, om elkaar vervolgens niet meer los te laten. "We hebben zoveel gein met elkaar en het gaat zo goed, dat is gewoon super", zegt Keizer tegen NU.nl.
 
Dat de hernieuwde samenwerking tussen Keizer en Schilder vergeleken met de plaatverkopen van BZN altijd enigszins marginaal zal blijven, deert het duo niet.
"Er zijn inmiddels bijna geen dingen die we niet gedaan hebben", aldus Keizer.
"Maar toch, zelfs het allerkleinste besloten optreden voor een familie is het helemaal waard", vervolgt hij.
"Mensen vragen wel eens aan mij of ik dat applaus na al die jaren nog steeds nodig heb. Natuurlijk niet! Als ik thuis urenlang achter mijn computer liedjes zit op te nemen, krijg ik echt geen applaus, hoor."
 
 

Afscheid

"Ik vind het schrijven van teksten ook leuk, net zoals ik het mooi vind om een foto voor de albumhoes uit te zoeken", licht Keizer toe. "Geen enkel vak is zo veelzijdig en dat is het leuke ervan. Daarom kunnen wij er allebei geen afscheid van nemen."
Een eenmalig optreden voor Mies Bouwman groeide uit tot een volwaardig album in de vorm van Together Again. Dit album werd onlangs opgevolgd door The Two Of Us. "Het zou gek zijn als niemand daar wat van gezegd had", zegt Keizer over de hernieuwde samenwerking en de soms wat bittere reacties van fans daarop.
 
 

Ruzie

"Er zijn altijd mensen die willen dat je 300 jaar in dezelfde band blijft, maar dat gaat gewoon niet. Op een gegeven moment staan de neuzen niet meer dezelfde kant op, dan moet je gewoon stoppen", vindt Keizer. "Ik zie de jongens van de band tegenwoordig nooit meer, maar dat betekent niet dat we ruzie hebben of zo."
"Iedereen doet zijn eigen ding. Volendam is een klein dorp, maar je ziet elkaar nooit." Hetzelfde geldt voor zijn relatie met Schilder buiten de muziek om. "We hebben schik samen, maar nadat we een paar dagen op pad zijn geweest, zeg ik ook: niet bellen, niet langskomen", lacht de zangeres.
 
 

Weglopen

Na al die jaren zijn Schilder en Keizer dan ook allesbehalve een voertuig op de automatische piloot. "Ik wil soms nog steeds van het podium weglopen omdat ik niet weet wat hij gaat doen", lacht Schilder. "Maar dat maakt het wel spannend, hè: wat gaat er vanavond nou weer gebeuren?"
"Ik heb alleen gezegd dat hij me nooit meer mag optillen." Het succes van het tweetal beperkt zich niet tot de landsgrenzen. Zo staan er binnenkort shows gepland in onder meer Zuid-Afrika en Turkije en is het duo razend populair in Roemenië.
 
 

Bewakers

Voor de laatste theatertournee begon, speelden de twee voor bijna 10 duizend man in Boekarest. "Als we daar terugkomen voor de toegift en de zaal inlopen, moeten er bewakers mee", aldus Keizer. "Anders komen we niet meer terug. Zelfs oude mannen pakken je gezicht vast om het daarna niet meer los te laten. Heel bizar."
Toch merkt Keizer dat het ze ondanks hun historie in Nederland lang niet altijd even gemakkelijk af gaat. Zeker als je op televisie muziek wil promoten. Zo vindt hij een minuutje bij De Wereld Draait Door al karig, maar de andere programma's kunnen er volgens de zanger ook wat van.
 
 

Koffietijd

"Bij Koffietijd kregen we twee minuten. Toen zat ik een beetje te rekenen en dacht ik: Jezus, Anny mag op deze manier niet eens een couplet zingen. Dus ik zeg: jongens, probeer het nou voor elkaar te krijgen dat zij ook een coupletje mag zingen, dat is maar 10 seconde extra in totaal."
"Uiteindelijk vonden ze de repetitie zo leuk, dat ze het hele nummer hebben uitgezonden. Dat is toch mooi. Als je eenmaal door de wol geverfd bent, wat ik eigenlijk lang niet altijd ben - ik maak veel geintjes - denk je dat het wel gaat, maar je blijft leren. Na 40 jaar ben ik nog altijd niet uitgeleerd in dit vak. Dat vind ik prachtig."
Door: NU.nl/Harm Groustra
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten